Pengembangan E-Book Interaktif Pembelajaran Kolaboratif Menggunakan Teknologi Cloud Computing pada Mata Kuliah PPDP PPG Prajabatan

  • Hariswan Putera Jaya Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Dedi Kurniawan Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Abdul Gafur Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Nurbuana Nurbuana Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Apriyanti Apriyanti Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Ermalati Putri Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Miftahunajah Aditiya Pratama Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia

Abstract

This research aims to develop an interactive e-book for the course "Understanding Learners and Their Learning" with a collaborative learning approach based on cloud computing technology for students in the Pre-Service Teacher Professional Program (PPG) Prajabatan. The research method used is developmental research consisting of three stages: preliminary research, prototype stage, and assessment stage, with a focus on the utilization of cloud computing technology. Data were collected through questionnaires, validity tests, and the effectiveness of the interactive e-book developed through stages designed according to the Akker model. Data analysis was conducted quantitatively and qualitatively. Formative evaluation was carried out to determine the validity, practicality, and potential effects of the product. The validity of the developed e-book reached a score of 3.55 (very high validity) after evaluation by experts in the context of learning design, media, and content. The practicality of the e-book was rated high in one-on-one evaluation (score 3.625) and very high in small group evaluation (score 3.85). Field tests showed an effectiveness rate of 94.4%, indicating that the interactive e-book has high potential effects. This e-book can be implemented effectively for Prajabatan PPG students as a reference source supporting the understanding of learners and learning through a collaborative approach based on cloud computing technology.

Keywords: Developing, E-book, Collaborative Learning, Cloud Computing Technology

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hariswan Putera Jaya, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Hariswan Putera Jaya, S.Pd., M.Pd. lahir pada tanggal 2 Agustus 1974 di Desa Karang Are Empat Lawang dan menyelesaikan sekolah dasar di sana. Pada tahun 1990 menyelesaikan sekolah menengah pertama di palembang dan melanjutkan ke SMA Negeri 4 palembang pada tahun yang sama dan tamat pada tahun 1993. Beliau mengambil program sarjana di Universitas Sriwijaya jurusan pendidikan bahasa inggris. Ia dapat menyelesaikan studinya dalam waktu 3,7 tahun dan langsung bekerja di Institut Bahasa Universitas Sriwijaya dimana ia menghabiskan lebih dari 4 tahun mengajar bahasa Inggris kepada mahasiswa dari berbagai fakultas. Pada tahun 2002 diterima menjadi pegawai negeri di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya. Sejak itu ia banyak terlibat dalam kegiatan akademik dan non-akademik di sana. Gelar Magister Pendidikan Bahasa Inggris diperolehnya dari Program Pascasarjana Universitas Sriwijaya pada tahun 2008. Hingga saat ini ia telah menulis lebih dari 15 manuskrip yang diterbitkan pada jurnal terakreditasi di Indonesia. Minat utamanya adalah mengajar dan mengembangkan keterampilan berbahasa seperti mendengarkan dan berbicara. CP : +62 813-6857-2001

Dedi Kurniawan, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Dedi Kurniawan, S.Pd., M.Pd. lahir di Palembang tanggal 12 Desember 1982. Dedi menyelesaikan program S1 dan S2 pada program studi Pendidikan Bahasa Inggris Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya. Saat ini ia sedang menempuh pendidikan S3 di University of Georgia di Negara Bagian Georgia, Amerika Serikat, pada program studi Learning, Design and Technology. Saat ini ia bekerja sebagai dosen tetap di Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, FKIP Universitas Sriwijaya. Sampai saat ini ia telah menerbitkan 8 artikel pada jurnal nasional terakreditasi. Minat utama Dedi adalah pada aplikasi teknologi pada Pendidikan Bahasa Inggris. CP : +62 813-6710-2523

Abdul Gafur, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Abdul Gafur, S.S., M.Pd.I, lahir di Seribandung Tanjung Batu Ogan Ilir Sumatera Selatan pada tahun 1979. Menyelesaikan Program S-1 (S.S)  di Jurusan Bahasa Sastra Arab Fakultas Adab IAIN Raden Fatah  Palembang (2002), Magister Pendidikan Islam S-2  (M.Pd.I) di Prodi Pendidikan Islam Program Pascasarjana IAIN Raden Fatah Palembang (2009). Sejak tahun 2009 menjadi CPNS di Prodi Pendidikan Bahasa Sastra Indonesia Universitas Sriwijaya (UNSRI), mengampu mata kuliah PAI. Pada tahun 2012 tercatat sebagai Dosen Tetap PNS di UNSRI.  Pernah menjabat ketua koordinator Mata Kuliah Pendidikan Agama (2014-2016). Sebagai tambahan mengajar saat ini mata kuliah bahasa arab di fakultas ilmu sosial dan politik program studi hubungan internasional. CP : +6288269074055

Nurbuana Nurbuana, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Nurbuana, S.Ag., M.Pd.I., Dosen pengampu mata kuliah Pendidikan Agama Islam Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Sriwijaya.  Pendidikan terakhir saat ini  S2  Ilmu Pendidikan Islam  UIN Raden Fatah Palembang. Penelitian yang pernah dilakukan diantaranya  Punishment Pattern in Boarding School: A Study of Abdullah Nasih Ulwan, The Implementation   of Islamic Values to Students of  SD Muhammadiyah 5 Palembang During The Covid-19 Pandemic, Tehnik Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Matakuliah PAI Berbasis Online pada Masa Pandemi Covid-19 di Universitas Sriwijaya, Apresiasi Mahasiswa Terhadap Pelaksanaan   Perkuliahan PAI berbasis Teknologi di Universitas Sriwijaya. CP : +62895704078815

Apriyanti Apriyanti, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Dr. Apriyanti, S.Pd.I., M.Pd.I. menyelesaikan pendidikan S3 Pendidikan Agama Islam di Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang. Saat ini, bertugas sebagai dosen FKIP di Universitas Sriwijaya. Pengalaman penelitian yang berjudul penanaman nilai-nilai pendidikan karakter , penerapan metode manhaji pada pembelajaran Bahasa Arab, Metode mendidik dengan hati terhadap pembentukan karakter siswa, Implementasi manajemen pembelajaran pendidikan Agama Islam, dan hybrid learning: Model pembelajaran pasca pandemic covid 19. CP : +6285382479248

Ermalati Putri, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Ermalati Putri, S.Pd., Gr. lahir pada 11 Oktober 2000 di Palembang. Ia adalah seorang guru Bahasa Inggris di salah satu kursus Bahasa Inggris di Palembang. Ia menyelesaikan pendidikan dasar hingga sekolah menengah di Palembang. Ia lulus dari SMA Negeri 10 Palembang pada tahun 2018. Selanjutnya, ia melanjutkan pendidikan tinggi strata satu (S1) dan program profesional di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) pada program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Sriwijaya. Ia juga melanjutkan pendidikan strata dua (S2) di Universitas Sriwijaya. Minat penelitian utamanya berada di bidang Pengajaran Bahasa Inggris (ELT) dan penelitian pengembangan terkait bahan ajar. CP : +62 822-8959-6069

Miftahunajah Aditiya Pratama, Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan

Miftahunajah Aditiya Pratama, S.Pd., Gr. Lahir pada tanggal 27 September 2000 di desa Gumawang Kabupaten OKU Timur, Sumatera Selatan. Ia menyelesaikan Sekolah Dasar hingga Sekolah Menengah Pertama di Belitang, OKU Timur dan melanjutkan pendidikan tingkat Sekolah Menengah Atas di Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia OKI. Setelah lulus MAN, ia melanjutkan pendidikan S1 dan Pendidikan Profesi Guru di Universitas Sriwijaya pada Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Saat ini ia sedang melanjutkan pendidikan S2 di Universitas Sriwijaya. Penelitian terakhir berjudul : “Improving Student Learning Outcomes Through the TaRL Learning Model on Discussion Text”. CP : +62 852-7340-0158

Published
2023-12-06
How to Cite:
Jaya, H. P., Kurniawan, D., Gafur, A., Nurbuana, N., Apriyanti, A., Putri, E., & Pratama, M. A. (2023). Pengembangan E-Book Interaktif Pembelajaran Kolaboratif Menggunakan Teknologi Cloud Computing pada Mata Kuliah PPDP PPG Prajabatan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 134-140. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.774
Section
Research Articles
Abstract viewed: 211 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 126 times

References

Akker, J. V. D. (1999). Principle and Methods of Development Research. In J. Akker, R. Branch, K. Hustalfon, T. Nieveen N, g Plomp (Eds.), Design methodology and development research (pp. 1-14). Kluwer Academic Publishers.

Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022). Ebook: Teaching for Quality Learning at University 5e. McGraw-hill education (UK).

Bozkurt, A., & Bozkaya, M. (2015). Evaluation criteria for interactive e-books for open and distance learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(5), 58-82.

Carroll, D., & Kowitz, J. (1994). Using concordancing techniques to study gender stereotyping in ELT textbooks. Exploring gender: Questions and implications for English language education, 73-82.

Chen, C. M., & Chen, F. Y. (2014). Enhancing digital reading performance with a collaborative reading annotation system. Computers & Education, 77, 67-81.

Clarke, J., & Clarke, M. (1990). Stereotyping in TESOL materials. Culture and the language classroom. ELT documents, 132, 31-44.

Connor, C. M., Day, S. L., Zargar, E., Wood, T. S., Taylor, K. S., Jones, M. R., & Hwang, J. K. (2019). Building word knowledge, learning strategies, and metacognition with the Word-Knowledge e-Book. Computers & education, 128, 284-311.

Cortazzi, M., & Jin, L. (1999). Cultural mirrors: Materials and methods in the EFL classroom. na.

Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Macmillan.

Das, K. (2019). The role and impact of ICT in improving the quality of education: An overview. International Journal of Innovative Studies in Sociology and Humanities, 4(6), 97-103.

Dunas, D. V., & Vartanov, S. A. (2020). Emerging digital media culture in Russia: modeling the media consumption of Generation Z. Journal of Multicultural Discourses, 15(2), 186-203.

Greenleaf, C., Schoenbach, R., Friedrich, L., Murphy, L., & Hogan, N. (2023). Reading for understanding: How reading apprenticeship improves disciplinary learning in secondary and college classrooms. John Wiley & Sons.

Gong, C., Chen, G., Wang, X., Zhang, X., & Huang, R. (2013, July). The functions of e-textbooks for utilizing K-12 classes: A case study in Beijing. In 2013 IEEE 13th International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 479-480). IEEE.

Graves, K., & Xu, S. (2000). Designing language courses: A guide for teachers (No. 428 G7.). Boston, MA: Heinle & Heinle.

Gresa, B., & Valbona, G. B. (2020). Gender representation in EFL course books explored through a corpus-based study: A case study. Science for Education Today, 10(6), 238-251.

Hanafi, H. (2017). Konsep penelitian R&D dalam bidang pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129-150.

Hernandez, R. M. (2017). Impact of ICT on Education: Challenges and Perspectives. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 5(1), 337-347.

Huang, X., Zou, D., Cheng, G., & Xie, H. (2021). A systematic review of AR and VR enhanced language learning. Sustainability, 13(9), 4639.

Hutchinson, T., & Torres, E. (1994). The textbook as an agent of change.

Juhary, J. (2014). English language teaching: The reflective practices of an oral communication class. English Language Teaching, 7(4), 136-146.

Kavaklı, N. (2020). The relationship between language and culture, and its implications for EFL teaching. World Englishes and Culture, 95.

Kim, S., Raza, M., & Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117.

Kurniawan, D., & Suganda, L. A. (2020, March). Cloud Collaborative Reflective Strategy and Its Effect Toward English Pronunciation of Pre-Service Teachers in Their Teaching Practice Program. In International Conference on Progressive Education (ICOPE 2019) (pp. 141-146). Atlantis Press.

Kurniawan, D., Suganda, L. A., & Zuraida, Z. (2020). Cloud collaboration: Its effect toward writing achievement and impact toward attitude to learning. Indonesian Research Journal in Education| IRJE|, 466-482.

Liang, T. H. (2015). The effects of keyword cues and 3R strategy on children's e‐book reading. Journal of Computer Assisted Learning, 31(2), 176-187.

Livingstone, S. (2015). Critical reflections on the benefits of ICT in education. In Digital technologies in the lives of young people (pp. 9-24). Routledge.

Min, Q., Wang, Z., & Liu, N. (2019). Integrating a cloud learning environment into English-medium instruction to enhance non-native English-speaking students’ learning. Innovations in Education and Teaching International, 56(4), 493-504.

Mohan, S., & Punathambekar, A. (2019). Localizing YouTube: Language, cultural regions, and digital platforms. International journal of cultural studies, 22(3), 317-333.

Pitaloka, N. L., Anggraini, H. W., Kurniawan, D., Erlina, E., & Jaya, H. P. (2020). Blended learning in a reading course: Undergraduate EFL students’ perceptions and experiences. Indonesian Research Journal in Education| IRJE|, 43-57.

Qushem, U. B., Christopoulos, A., Oyelere, S. S., Ogata, H., & Laakso, M. J. (2021). Multimodal technologies in precision education: Providing new opportunities or adding more challenges?. Education sciences, 11(7), 338.

Ramdani, D., & Susilo, H. (2022). The Effectiveness of Collaborative Learning on Critical Thinking, Creative Thinking, and Metacognitive Skill Ability: Meta-Analysis on Biological Learning. European Journal of Educational Research, 11(3), 1607-1628.

Renner, C. E. (1997). Women are" Busy, Tall, and Beautiful": Looking at Sexism in EFL Materials.

Seemiller, C., & Clayton, J. (2019). Developing the strengths of generation Z college students. Journal of College and Character, 20(3), 268-275.

Wu, T. T., & Chen, A. C. (2018). Combining e-books with mind mapping in a reciprocal teaching strategy for a classical Chinese course. Computers & Education, 116, 64-80.

Zhang, M. (2018). Collaborative writing in the EFL classroom: The effects of L1 and L2 use. System, 76, 1-12.