Minat Mahasiswa Prodi Akuntansi untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi

  • Hari Purnama Universitas PGRI Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

The purpose of this study is to find out empirically the interest of accounting study program students in following the accounting profession education which is influenced by factors of perception of the accounting profession, education costs, perception of study period, career motivation and economic motivation. This type of survey uses a questionnaire. The type of data is primary data. The population of all students of the Accounting Study Program at PGRI Yogyakarta University is 500 students. The sample of this research is part of the population of 85 respondents. The technique used is purposive sampling. The analysis tool uses multiple linear regression analysis with a significant level of 5%, with hypothesis testing t test, F test, and coefficient of determination. (R2) This study shows that the interest of accounting study program students in following accounting profession education is not significantly influenced by accounting profession perception factors. While the cost of education, perception of study period, career motivation and economic motivation have a positive and significant effect on the interest of accounting study program students in following accounting profession education.

Keywords: perception of profession, cost, study period, motivation, interests

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2022-08-16
How to Cite:
Purnama, H. (2022). Minat Mahasiswa Prodi Akuntansi untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(3), 336-343. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i3.443
Section
Research Articles
Abstract viewed: 67 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 56 times

References

Berlinasari, M. dan Ni M.A.E. (2017). Pengaruh Motivasi, Biaya Pendidikan dan Lama Pendidikan pada Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana. 21(1), 447-476.

Febriyanti, F. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Akuntansi, 6(1), 88-109.

Hariyani, R. dan Martini. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (Pendidikan Profesi Akuntansi). Jurnal akuntansi dan keuangan. 3(1), 166-185.

Machfoedz, M. (2018). Survey Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Ujian Sertifikasi Akuntan Publik (USAP). Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia. 13(4). 121-129.

Mudrikah, I. S, Rispantyo dan Djoko, K. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Kuntan. Jurnal Akuntansi dan Sistem Teknologi Informasi, 14(2), 261-271.

Rikawati dan Vita, A. (2020). Determinants of Students Interest in Pursuing Professional Certifications in Accounting. Journal of Applied Business Administration, 21 (1) 221-231.

Sari, L. K., dan Sukanti, S. (2016). Pengaruh Nilai Intrinsik Pekerjaan, Lingkungan Kerja, Dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Motivasi Pemilihan Karier Sebagai Akuntan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta). Jurnal Profita, 8(2), 1-16.

Sartika, M. (2014). Faktor-Faktor yang mempengaruhi Minat Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Pulik dan Non Akuntan Publik. Skripsi, Universitas Bengkulu.

Sleekr. (2018). Ketahui Beberapa Jenis Sertifikasi Akuntan Profesional di Indonesia [WWW] Sleekr. Available from: https://sleekr.co/blog/ketahui-beberapa-jenis-sertifikasi-akuntan-profesional-di-indonesia/ [Accessed 03/11/2019].

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.